RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran
: Matematik
Tarikh : 10/04/2012
Kelas : 2 Maju
Bilangan Murid : 8 orang
Masa : 7.45 – 8.45 pagi
Tajuk : 1. Pra Nombor
Kemahiran/Kandungan
: Klasifikasi objek melalui :
1.1.1
Bentuk
Objektif : 1.1
Membolehkan murid menamakan objek mengikut bentuk.
Hasil Pembelajaran : di akhir pembelajaran ini di harap
murid dapat:
1. Menyatakan
nama-nama bentuk dengan betul
2. Memadankan
bentuk dengan objek yang betul.
Pengetahuan sedia ada : murid pernah menonton permainan
puppet
Penerapan Nilai
: kesedaran dan kepekaan
KBKK : membanding beza,
Bahan Bantu Mengajar
: kad gambar bentuk, kad
gambar,puppet Kotak tisu,Topi parti, Glob, Buku teks, Kerincing
Impak : Murid dapat mengenal dan menamakan objek
mengikut yang telah dipelajari.
LANGKAH/
MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PELAJARAN
|
IMPAK
|
|||
Set
Induksi
(
5 minit)
|
- Memperkenalkan konsep bentuk
-
|
- Murid dipamerkan dengan bahan-bahan maujud
seperti kotak tisu,topi parti, bola, glob,buku teks dan kerincing.
- Murid diminta memegang dan merasa
barang-barang tersebut.
- Murid diperkenalkan dengan topik pada hari
ini
|
ABM
- Kotak tisu
- Topi parti
- Glob
- Buku teks
- Kerincing
Nilai
- Yakin diri
- Berani
KBKK
- Membanding beza
-
|
|||
Langkah
1
(20
minit)
|
- Guru menerangkan tentang bentuk dan
membimbing murid menamakan bentuk tersebut.
|
- Murid diperkenalkan dengan bentuk-bentuk
melalui persembahan puppet dan menamakan bentuk tersebut.
-
Contoh : Hai saya En. Bulat. Selamat berkenalan.
- Persembahan diteruskan dengan lain-lain
bentuk yang seterusnya.
- Guru menerangkan tentang bentuk kepada
murid-murid
- Murid disoal dan menamakan bentuk tersebut
sekali lagi.
|
ABM
- Puppet berbentuk segitiga, segi empat dan
bulat
Nilai
- Yakin diri
- Berani
KBKK
Membanding
beza
|
|||
Langkah
2
(15
minit)
|
-
Aktiviti kelas
|
- Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan.
- Kumpulan 1 diberikan kad-kad gambar yang
berbentuk bulat, segitiga dan segi empat dan meletakkannya di bahagian yang
betul.
- Kumpulan 2 pula meletakkan kad
gambar-gambar objek yang mempunyai bentuk yang sama dengan kumpulan 1.
|
ABM
- Kad bentuk
- Kad gambar
Nilai
- Kerjasama
- Berani
KBKK
Membanding
beza
|
|||
Langkah
3
(15
minit)
|
- Lembaran kerja
- Kaedah Soal jawab
|
-
Murid diberikan latihan melalui lembaran kerja.
- Murid menjawab soalan mengenai bentuk.
|
ABM
- Lembaran kerja
|
|||
Penutup
(5
minit)
|
- Rumusan
|
- Murid dan guru menyanyi bersama-sama lagu
“shape’
- Guru membuat rumusan secara tidak langsung
|
ABM
- CD lagu
- Laptop
|
|||
No comments:
Post a Comment